AANBOD


Remedial teaching 

Deze vorm van begeleiding wordt gegeven aan kinderen die de leerstof van de aangeboden lessen in de klas qua tempo niet kunnen bijhouden. Ook kun je het zien als specifieke begeleiding aan kinderen met leer- en/of gedragsmoeilijkheden. Dit wordt regelmatig bijles genoemd, maar is een verschil tussen remedial teaching en bijles.


Remedial teaching en bijles

Bijles is het geven van extra uitleg bij de leerstof die in de klas wordt aangeboden. Daarnaast valt hier ook huiswerkbegeleiding onder. Bij remedial teaching wordt er met behulp van onderzoek gekeken naar de onderwijsbehoeften van het kind. Ook kijk ik naar welke hiaten het kind heeft in zijn of haar ontwikkeling. Vervolgens wordt er bij remedial teaching een begeleidingsplan opgesteld.


Binnen Leerknap kan er zowel remedial teaching als bijles gegeven worden.

Huiswerkbegeleiding 

Naast remedial teaching of bijles, kunt u er natuurlijk ook voor kiezen om uw kind een extra steuntje in de rug te geven bij het maken van zijn of haar huiswerk.


Samen met uw kind maak ik het huiswerk van één of meerdere vakken. Terwijl we het huiswerk maken, observeer ik en analyseer ik welke opgaven het kind lastig vindt. Hier spelen we tijdens de huiswerkbegeleiding extra op in. 

Leren plannen en leren 'leren'

Kinderen worden soms overladen met huiswerk. Het is van belang dat uw kind alles correct en duidelijk in een agenda noteert. Maar wat als het noteren in een agenda wel lukt, maar het kind het overzicht over de hoeveelheid huiswerk niet meer overziet? Of wat als leren en samenvattingen schrijven voor uw kind erg lastig is?


Het leren plannen begint al op de basisschool, maar is op de middelbare school echt een must. Er zijn kinderen die dit erg lastig vinden en moeite hebben met het overzicht bewaren over alle opgegeven taken. Ik help deze kinderen graag met het maken van planningen. Samen kijken we naar haalbare doelen en plannen we het huiswerk in een overzichtelijk schema. Uw kind leert handvatten om zelf de hoeveelheid huiswerk te overzien en het leren 'leren' onder de knie te krijgen.



Waarbij kan ik uw kind helpen?

Technisch lezen 

Rekenen en wiskunde op 1F en 2F niveau

Nederlands op 1F en 2F niveau

Spelling, werkwoordspelling en grammatica

Begrijpend lezen

Woordenschat

Voorbereiding op de NIO-toets, Entree-toets, Cito-Eindtoets en de Drempeltoets

Werkwijze

Er wordt in de praktijk handelingsgericht gewerkt volgens de richtlijnen van Noëlle Pameijer. Deze werkwijze is als volgt:

Stap 1. Het intake gesprek: Tijdens dit gesprek wordt er geanalyseerd welke belemmeringen het kind bij een bepaald vak ervaart. Ook wordt er besproken welke leerdoelen het kind voor ogen heeft. Het kind wordt mede-eigenaar gemaakt van het leerproces, waardoor de leermotivatie wordt vergroot. Daarnaast wordt er een gesprek gevoerd met ouders over de voorgaande jaren en over wat er tot nu toe gedaan is om de belemmeringen te verminderen of zelfs op te lossen.

Stap 2. Data opvragen: Er wordt, indien u toestemming geeft, informatie opgevraagd bij de leerkracht. Een prettige samenwerking tussen school, ouders en remedial teacher zorgen ervoor dat de begeleiding zal slagen.

Stap 3. Onderzoek: Ongeveer twee lessen worden gevuld met diagnostisch onderzoek om voldoende informatie te verwerven voor een begeleidingsplan. Op deze manier krijgen we echt zicht op de onderwijsbehoeften van uw kind.

Stap 4. Een plan opstellen: Het begeleidingsplan met leerdoelen wordt geschreven. Ook staat erin vermeld hoe deze doelen behaald zullen worden. Iedere les worden deze doelen met het kind geëvalueerd.

Stap 5. De uitvoering: We werken ongeveer 10 weken aan de doelen.

Stap 6. Evaluatie: Na ongeveer 10 weken worden de leerdoelen geëvalueerd, indien u dit wenst, wordt het begeleidingsplan herschreven. Zowel de ouders, het kind en de remedial teacher gaan met elkaar in gesprek over de behaalde doelen, stellen nieuwe doelen op en evalueren het proces.

Hoe herkent u dat uw kind extra begeleiding nodig heeft?

Uw kind hoeft natuurlijk geen leerstoornis te hebben. Soms heeft een kind gewoon moeite met het tempo waarmee de lesstof wordt aangeboden. Herhaling of een instructie één op één kan dan een uitkomst bieden. Andere kinderen hebben moeite met een onderdeel van rekenen, lezen of een ander schoolvak. Dit noemen we een leerprobleem of een leerachterstand. Deze is met behulp van begeleiding te minimaliseren.

Hoe herkent u dat uw kind het tempo op school niet kan bijhouden? Of de leerstof niet begrijpt? Wat zijn de signalen die uw kind kan geven wanneer uw kind belemmeringen ervaart op school?

Voorbeelden van signalen:

- uw kind wilt 's ochtends en/of 's middags niet graag naar school.

- uw kind geeft aan dat zij/hij het niet naar haar/zijn zin heeft op school.

- uw kind huilt vaak wanneer het naar school moet.

- uw kind gaat vaak met buikpijn naar school.

- uw kind ligt 's nachts wakker en heeft het over gebeurtenissen op school die hij/zij moeilijk vond.

- uw kind vertelt na schooltijd weinig over school.

- uw kind uit veel frustraties thuis.

Dit kunnen signalen zijn van leerproblemen, maar deze signalen kunnen ook optreden bij andere oorzaken. Raadpleeg bij twijfel altijd een huisarts.

Leerknap remedial teaching
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin